قهوه نوشی به سنت عربی

تعداد بازدید: 10447
print
قهوه نوشی به سنت عربی

وقتی در کوچه های معطر به بوی قهوه در کشورهای عرب زبان راه می روید وسوسه خواهید شد تا قهوه عربی را امتحان کنید، یا شاید بخواهید با روش تهیه آن نیز آشنا شوید. این قهوه در جنوب ایران و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس مرسوم است. مراسم قهوه خوری عرب ها چندسالی است که در فهرست میراث معنوی ثبت شده است.

قهوه عربی به روش سنتی که در خوزستان تهیه می‌شود با آنچه می‌توانید در خانه درست کنید کمی متفاوت است، این مطلب را دروبلاگ ماندیرو دنبال کنید تا با هر دو شیوه آشنا شوید. اما قبل از هر چیز باید بدانید ویژگی اصلی و مشترک هر دو روش، استفاده از ظرفی مخصوص به نام «دَله» است.

در روش سنتی، از دله در اصل فقط در مرحله سرو قهوه استفاده می‌شود که آیین و سنت مربوط به خودش را دارد. در این روش ابتدا دانه قهوه بر روی ذغال برشته می‌شود، سپس به وسیله هاون، کوبیده و آسیاب می‌شود. در ظرف جداگانه‌ای که مشابه دله است و به گم‌گم شهرت دارد، آب به درجه جوش می‌رسد و در این هنگام پودر قهوه کوبیده شده را داخل آن می‌ریزند. پس از گذشت بیست دقیقه آب به خوبی به جوش آمده و قل میخورد و در حین قل خوردن با قهوه به خوبی مخلوط می‌شود. حال آن را از روی زغال برداشته و درون دله می‌ریزیم و حدود ده دقیقه صبر کرده که کمی خنک شود، سپس طبق مراسم و آئین خاصی، سرو می‌شود.

مرسوم نیست با قهوه عربی، شیر یا شکر مصرف شود و برای طعم دار کردن آن، یا هنگام اضافه کردن قهوه به آب جوش و یا پس از ریخته شدن در دله، به آن هل، دارچین، وانیل و… اضافه می‌شود. قهوه عربی به دست آمده در این روش، نه رقیق است و نه غلیظ، ولی به علت فرایند رست و دم آوری خاص آن؛ طعم بسیار تلخی دارد.

 

و اما روش امروزی تهیه قهوه عربی با دله

 

روش دوم، روشی رایج‌تر مخصوصا در ایران است و شباهت بسیار زیادی به دم‌آوری قهوه ترک دارد. در این روش آب را برای هر نفر، به اندازه یک لیوان در دله ریخته و روی گاز قرار می‌دهید. زمانی که جوش آمد دله را به مدت سی ثانیه از روی گاز بردارید تا کمی دمای آن فروکش کند.

 

حالا قهوه‌تان را اضافه کنید «به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری» و روی گاز با شعله بسیار کم قرار دهید. به نزدیکی دمای جوش آب که رسیدید، مخلوط آب و قهوه داخل دله شروع به کف کردن می‌کند و فوم خوش‌رنگی ظاهر خواهد شد. در این هنگام دله را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود. حدود یک دقیقه بعد مجددا دله را بر روی حرارت قرار دهید تا محتوی دوباره به نزدیکی دمای جوش برسد و فوم حاصل از آن شروع به بالا آمدن کند. حالا می‌توانید قهوه تان را برداشته و نوش جان کنید.


چند نکته درباره تهیه قهوه عربی

  • برای مزه‌دار کردن قهوه عربی می‌توانید از ادویه‌هایی مانند هل، دارچین یا میخک استفاده کنید
  • ادویه را به میزانی که دوست دارید آسیاب کنید و همراه با قهوه (قبل از ریختن در دله) مخلوط کنید.
  • این روش نیز بر روی ذغال نتیجه بهتری خواهد داد. توجه داشته باشید نباید پودر قهوه را به هیچ وجه هم بزنید.
  • در این روش به هیچ عنوان نباید آب به دمای جوش برسد.
  • اگر مخلوط آب و قهوه قل بخورد، قهوه نهایی غلیظ خواهد شد و طعم و بوی سوختگی خواهد گرفت.
  • بهتر است از قهوه با رست مدیوم یا لایت استفاده شود. میزان آسیاب پودر قهوه باید بسیار ریز یا همان قهوه ترک باشد.

 

برای سفارش آنلاین قهوه عربی (ترک) اینجا کلیک کنید.

 

نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به تولیدی و بازرگانی ماندیرو می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک