قهوه لاته، هنری به وسعت جهان

تعداد بازدید: 8246
print
قهوه لاته، هنری به وسعت جهان

کافه لاته کلاسیک، عبارت است از قهوه به علاوه مقدار قابل توجهی شیر و کمی کف، این قهوه می تواند اسپرسو باشد و یا هر قهوه سنگینی که به روش های دیگر درست شده باشد.

لاته یا لته «Latte» به معنی شیر است. بیشتر تصور می‌کنند کافه لاته اختراع ایتالیایی‌هاست، اما این نوشیدنی در ابتدا تنها در نقاطی از ایتالیا یافت می‌شد که  توریست‌های امریکایی در آن‌جا فراوان بودند. کاپوچینو برای امریکایی‌ها بیش از اندازه تلخ بود و آن‌ها مقدار شیر این نوشیدنی را بیشتر کردند و آن را کافه لاته نام نهادند.

 

کافه لاته به‌طور استاندارد در فنجان ٢۵٠ تا ۵٠٠ سى‌سى سرو می‌شود و متشکل از یک شات اسپرسو و شیر و یک لایه‌ نازک فوم شیر است. نسبت به ذائقه‌ خود می‌توانید از باریستا بخواهید لاته شما را با دو یا حتی سه شات اسپرسو آماده کند.
 
طرز تهیه لاته:
ابتدا یک شات اسپرسو از دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات بگیرید. حالا باید فوم شیر را درست کنید. شیری که قرار است به اسپرسو اضافه شود باید، بخار داده شده و به حالت فوم باشد برای این کار، شیر سرد (ترجیحا پرچرب) را با نازل بخار دستگاه، بخار دهید. البته اگر دستگاه اسپرسوسازتان این قابلیت را ندارد یا دستگاه اسپرسوساز ندارید از ابزارهای دستی مانند همزن، فرنچ پرس و یا ماکروفر استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر، روش‌های تهیه فوم شیر را مطالعه نمایید.
حالا وقت آن است که شیر بخار داده شده را به اسپرسو اضافه کنید.
 
لاته‌آرت:
اکنون به سخت‌ترین مرحله تهیه لاته می‌رسیم که معروف به لاته‌آرت است. قهوه لاته از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های کافه‌هاست و فضایی به باریستاها می‌دهد تا هنرنمایی کنند. باریستا باید بتواند با انواع طرح‌ها روی نوشیدنی‌های ترکیبی قهوه با شیر، هنر خود را نشان دهد و تجربه‌ قهوه‌نوشی دلپذیری برای مهمانان کافه رقم بزند.
طرح‌های کلاسیک لاته آرت شامل لاله (Tulip)، قلب (Heart)، روزتا (Rosetta)، قو (Swan) و طرح‌های ترکیبی مانند روزتا تولیپ، روزتا هارت و... هستند. فوم شیر چه در لاته و چه در کاپوچینو باید یک‌دست، نرم و یک‌نواخت باشد؛ نه فومی خشک‌شده، حباب‌دار یا کف‌کرده.
 
لاته، کاپوچینو و انواع نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو با شیر، بیشترین سفارش کافه‌های سراسر جهان، در ساعات اولیه صبح هستند. در هر کشور و بر اساس فرهنگ خوراکی و نوشیدنی‌ها، کافه لاته با یک نوع شیرینی، دسر یا کیک از جمله کروسان، ترافل، انواع پودینگ و تیرامیسو سرو می‌شود.
تفاوت لاته و کاپوچینو:
کافه لاته یا همان شیرقهوه می‌تواند بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ سی‌سی حجم داشته باشد و تشکیل شده از ۱ یا ۲ شات اسپرسو، شیر و فومی کمتر از یک سانتی‌متر. در حالی‌که کاپوچینو معمولا در حجم ۱۵۰ تا ۱۸۰ سی‌سی سرو می‌شود و ترکیبی‌ست از ۱ یا ۲ شات اسپرسو به علاوه شیر و فوم بیشتر از یک سانت. در حقیقت فرق لاته و کاپوچینو تنها در حجم نوشیدنی، اندازه‌ فنجان و مقدار فوم شیر است. دقت داشته باشیم که در هر دوی این‌ها در بافت فوم نباید حباب دیده شود.

نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به تولیدی و بازرگانی ماندیرو می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک